Dit maakt het een echte Race-auto

Lars van ’t Veer is onze huiscoureur en afgelopen seizoen was hij dominant in de Alfa Challenge. Lars neemt jullie mee naar het interieur van zijn race-auto en laat zien wat er allemaal nodig is om te winnen.

Zoals velen van jullie weten racet Lars van ’t Veer met een Alfa Romeo 155 V6 24v in de Alfa Romeo Challenge. Een Competitie die deelneemt op verschillende circuits in verschillende Europese landen. Afgelopen jaar liet Lars in deze video zien hoe je moet winnen op het Circuit Zandvoort  en ook de post-race interview kan je bij ons terugkijken. Maar hij reed ook op Circuit Zolder, Spa Francorchamps, Nurburgring, Hockenheimring. Maar wat maakt nou een race-auto een echte race-auto en wat maakt het dan zo snel? Lars neemt je aan de hand mee langs- en in zijn Alfa Romeo 155.

Naast dat de auto een race-look heeft door de felle kleuren en de reclame-stickers is de auto voorzien van een spoiler en een splitter. Het vermogen van rond de 300 pk komt van de Busso V6 24V die de aandrijving enkel naar de voorwielen brengt. Om al dat vermogen knap op de baan te krijgen rijdt de auto op Michellin slicks. De auto moet natuurlijk ook zo hard mogelijk kunnen remmen en dat doet hij met AP-Racing remmen.

En dan het interieur. Het ‘kantoor’ zoals Lars het noemt is zo leeg mogelijk. Alles is er uit wat niet nodig is en wat onnodig gewicht geeft aan de auto. Alleen een digitaal display, stuur uiteraard en een paar kleine knopjes zijn nog te vinden op het dashboard. Tijdens het racen krijg je het ontzettend warm, het is immers een sport. Daarvoor moet hij kunnen drinken en dat doet hij via een slangetje die verbonden is aan een drinkzak. Vergelijkbaar met die je ziet bij andere duursporten.

Om alles goed te zien wat achter hem gebeurd heeft hij midden in de auto een extra grote en brede spiegel hangen. Hiermee kan je zowel in je achterruit én je zijruiten kijken. Handig! En dan hebben we het nog niet eens over het grootste en misschien wel belangrijkste onderdeel in de cockpit, de rolkooi. Volledig door-gelast in de auto voor extra stijfheid en uiteraard FIA-gekeurd. Overige delen die we terug vinden in het interieur voor de veiligheid is een brandblusser en hoofdstroom-schakelaar. Wat we verder nog vinden in het interieur is een hendel en een draaiknop waarmee Lars tijdens het rijden zijn remdruk kan verdelen. Van voor naar achter en de hoeveelheid druk.

Er zijn nog veel meer dingen wat je terug vindt in en rondom de auto van Lars van ’t Veer. Kijk daarvoor even onze video!